Fyrtio återberättelser om Imam Mahdi (Gphf)

1 – Islams ärade Profet (Guds välsignelser vara med honom & hans familj):

«المَهدِي طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ»

”Mahdi (må Gud påskynda hans framträdande) är paradisets folks påfågel (prakt).” (al-Shihab fi al-Hikam wa al-Adab, s. 16)


2 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«افضلُ اَعمالٍ اُمّتي اِنتظارُ الفَرَج»

”Min nations bästa gärning är att vänta på lättnaden [och Tidens Imams framträdande (frid vare med honom).” (al-Shihab fi al-Hikam wa al-Adab, s. 16)


3 – Imam Mahdi (Gphf):

«اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم»

”Öka [läsning av] åkallelser för att påskynda lättnaden (framträdandet), eftersom det är er lättnad [och räddning].” (Kamal al-Din, vol. 2, s. 485)


4 – De troendes ledare (fvmh):

«اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله»

”Invänta lättnaden (Tidens Imams (fvmh) framträdande) [ständigt] och ge inte upp hoppet om Guds barmhärtighet.” (Bihar, vol. 15, s. 123)


5 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأَمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِه»

”Den av er som dör medan den väntar på detta ärende (Imam Mahdis (fvmh) framträdande), är lik den som befinner sig tillsammans med Qaim (Imamen) i hans läger [och kämpar på Guds väg].” (Bihar, vol. 52, s. 126)


6 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدي أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیةً»

”Den som förnekar Qaim (Mahdi) – som är från min avkomma – under hans fördoldhet, kommer att dö som under ignoransens [tid före islam].” (Muntakhab al-Athar, s. 229)


7 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت»

”Om det bara finns en enda dag kvar i denna värld, kommer Gud att förlänga den dagen tills vår Qaim [från] Ahl al-Bayt framträder.” (Muntakhab al-Athar, s. 254)


8 – Imam Mahdi (Gphf):

«فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَيءٌ مِن اَخباركُم»

”Vår kunskap omfattar era nyheter, och ingenting av era nyheter är dolda för oss.” (Bihar, vol. 53, s. 175)


9 – Imam Mahdi (Gphf):

«اِنّي اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء»

”Förvisso är jag ett skydd för jordens invånare, precis som stjärnorna är ett skydd för himlens invånare.” (Bihar, vol. 78, s. 38)


10 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَر كَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یدَي رُسولِ الله صلی‌الله علیه و آله یذُبُّ عَنهُ»

”Den som väntar på den tolfte [Imamen] är som den som drar sitt svärd i Guds Sändebuds (Gvhf) led och försvarar [Profeten].” (Kamal al-Din, s. 647)


11 – Imam Mahdi (Gphf):

«إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِكُم ولا ناسین لِذِكرِكُم و لَولا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُم اللّأْواءُ وَاصطَلَكُمُ الأَعداءُ»

”Förvisso försummar vi inte att observera ert [tillstånd] och vi glömmer inte bort er. Om det inte var på det viset skulle svårigheter ha drabbat er och fienderna skulle ha fördrivit er.” (Bihar, vol. 53, s. 72)


12 – Imam Mahdi (Gphf):

«اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بي ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلي و شیعَتي»

”Jag är efterträdarnas sigill, och Gud kommer att avlägsna olyckan från min familj och mina anhängare genom mig.” (Ghaybah, Sheikh Tusi, s. 246)


13 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«یخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ ینادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ»

”Mahdi kommer att framträda samtidigt som han har ett moln över sitt huvud i vilket en ropare ropar: ”Denna Mahdi är Guds ställföreträdare, följ därmed honom.”” (Bihar, vol. 51, s. 81)


14 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«قَبْلَ قیامِ القائمِ (علیه‌السلام) خَمسُ علاماتٍ مَحْتُوماتٍ. اَلیماني وَ السُّفیاني و الصَّیحَةُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّكِیةِ وَ الخَسفُ بِالبَیداء»

”Innan Qaims (fvmh) uppresning [inträffar] fem säkra tecken: Yamanis [framträdande från Jemen], Sufyanis [framträdande från Levanten], det himmelska ropet, dödandet av Nafs Zakiya (en nobel sayyid) [i den Heliga Moskén] och kollapsandet [av marken varpå Sufyanis armé då står] i al-Bayda’ (ett ökenområde mellan Mecka och Medina).” (Ilzam al-Nasib, vol. 2, s. 136; Bihar, vol. 52, s. 204)


15 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«وَ قَتلُ غلامٍ مِن آلِ مُحمّدٍ عَلیهِمُ السلامُ بَینَ الرُّكنِ و المَقامِ اِسمُهُ محمدُبنُ الحَسَنِ «اَلنَّفسُ الزّكیة»

”[Ett tecken som kommer att ske kort innan Imamens framträdande är att] en ung man från Muhammeds familj (fvmd) vid namnet Muhammad ibn al-Hasan – ”Nafs Zakiya” – dödas mellan pelaren (rukn) [vid Svarta stenen] och Abrahams plats (maqam).” (Bihar, vol. 52, s. 192)


16 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«لَیسَ بَینَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحمدٍ علیهم السلام وَ بینَ قَتلِ النّفسِ الزّكِیةِ الاّ خَمسَ عَشَرَةَ لیلةً»

”Intervallet mellan Muhammeds familjs (fvmd) Qaims uppresning och dödandet av ”Nafs Zakiya” kommer endast att vara femton kvällar.” (Bihar, vol. 52, s. 203)


17 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«قُدّامُ القائِمِ مَوتَتان: مَوتٌ أَحمرُ وَ موتٌ أَبیضُ حتّی یذَهَبَ مِن كُلِّ سبعةٍ خمسةٌ! اَلموتُ الأحمرُ السَیفُ و المَوتُ اَلأَبْیضُ الطَّاعونُ»

”Innan Qaims [uppresning] kommer det att finnas två [slags] dödar: en röd död och en vit död. [De är så hemska] att fem av sju [personer] kommer att förgås! Den röda döden är [med] svärd (vapen) och den vita döden är [epidemin] pesten.” (Kamal al-Din, s. 655)


18 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«لایقومُ حتّی یقتَلَ الثُّلثُ و یموتُ الثُّلثُ و یبقَی الثُّلث»

”[Imamens uppresning] kommer inte att ske förrän en tredjedel [av människorna] dödas, en tredjedel dör och en tredjedel återstår!” (Bisharat al-Islam, s. 175)


19 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«كَذَبً الوَقّاتون، إنّا اَهلُ بَیتٍ لانُوَقِّتُ»

”De som förutsäger tiden [för Imamens framträdande] ljuger. Vi Ahl al-Bayt utfäster inte en specifik tidpunkt [för Imamens framträdande].” (Bihar, vol. 52, s. 118)


20 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«اذا خَرَجَ أَسنَدَ ظَهْرهُ اِلَی الكَعبةِ وَ اجتَمع له ثلاثُمِأَةٍ وَ ثَلاثَةَ عَشَرَ رجَلاً. فَأَوَّلُ ما ینطِقُ بِهِ هذِهِ الإیة «بَقِیةُ‌الله خیرٌلكُم اِنْ كُنتُم مؤمنین»

”När [Imamen] framträder kommer han att luta sig mot Kaba, och trehundratretton (antalet följeslagare i Badr-armén) personer kommer att samlas till hans tjänst. Det första han kommer säga är denna vers: ”Det som Gud lämnar kvar är bäst för er, om ni är troende…”[1]” (I’lam al-Wara, s. 433)


21 – Imam Ali ibn Musa Ridha (fvmh):

«علامَتُهُ أَن یكوُنَ شَیخَ السِّنِّ شَابَّ المَنظَرِ حتّی أَنَّ النّاظِرَ اِلَیهِ یحسَبُهُ اِبنَ اَربعینَ سنةً»

”[Imamens speciella] tecken är hans höga ålderdom [trots hans] ungdomliga utseende, i sådan grad att den som tittar på honom tror att han är fyrtio år gammal.” (I’lam al-Wara, s. 435)


22 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«لایبقی مُؤمنٌ مَیتٌ اِلاّ دَخَلتْ عَلیهِ الفَرحةُ في ‌قَبرِه»

”[Vid tiden för Imamens framträdande] kommer det inte att finnas kvar någon avliden troende förutom att glädje träder in i hans grav.” (Bihar, vol. 52, s. 328)


23 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«مِن ذُرَّیتي اَلمهدي اِذا خَرجَ نَزَل عیسَی بنُ مریمَ (علیه‌السلام) لِنُصرتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صلّی خَلفَهُ»

”Mahdi är bland mina ättlingar. När han framträder kommer Jesus, Marias son (fvmh), att stiga ned (från himlen) för att hjälpa honom, och han kommer att ge företräde åt Mahdi och be bakom honom.” (Amali, Saduq, s. 181)


24 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«اَلمهدي (ع) یكسِرُ الصلیبَ وَ عِندَهُ عیسی (علیه‌السلام)»

”[Efter framträdandet] kommer Mahdi (fvmh) att bryta korset, samtidigt som Jesus (fvmh) är med honom.” (Ithbat al-Hudah, vol. 3, s. 650)


25 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«(في روایةٍ) اَوّلُ مایبدأُ القائمُ علیه السلام بِأنطاكِیةَ فَیستَخرِجُ مِنَها التَّوریةَ مِن غارٍ فیه عصا موسی و خاتَم سلیمان (ع)»

”Det första som Qaim (fvmh) kommer att göra (enligt en återberättelse) är att föra ut [den ursprungliga] Toran ur en grotta i [staden] Antiokia vari Moses stav och Salomos (fvmd) ring finns.” (Bihar, vol. 52, s. 390)


26 – Islams ärade Profet (Gvhf):

«یظْهَرُ علی یدَیهِ «تابوتُ السَّكینَةٍ » مِن بُحَیرَةِ طَبَرَیة، یحمَلُ فَیوضَعُ بَینَ یدَیهِ ببَیتِ المَقدِسِ فاذا نَظَرَتْ اِلَیه الیهودُ اَسلَمَت اِلاّ قلیلاً مِنهم»

”[Imamen] kommer att föra ut Tabut Sakina (Förbundsarken) från Tiberiassjön (i Palestina), och den kommer att bäras och placeras framför honom i Jerusalem. När judarna ser den kommer [alla] att bli muslimer utom några få bland dem.” (al-Malahim wa al-Fitan, s. 57)


27 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«یقومُ بأمرٍ جَدیدٍ و سُنَّةٍ جَدیدةٍ و قَضاءٍ جَدید عَلَی العَرَبِ شَدید»

”[När Imamen framträder] kommer han att införa nya saker, nya traditioner och nya domar, och han kommer att vara strikt mot araberna.” (Ghaybah, Nu’mani, s. 122)


28 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«اذا قامَ القائمُ لایبقی اَرضٌ اِلاّ نُودِی فیها شَهادَةُ «اَن لااله اِلاّ اللهُ و أَنّ مُحمداً رسولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم»

”När Qaim reser sig kommer det inte att finnas något land kvar, utom att vittnesbörden ”Det finns ingen gud utom Gud, och Muhammed är Guds Sändebud (Gvhf)” ropas där.” (Bihar, ‌ vol. 52, s. 340)


29 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«كَأنّي بِأَصحابِ القائمِ (علیه‌السلام) وَ قَد اَحاطوا بِما بَینَ الخافِقینَ فَلَیس مِن شَيءٍ اِلاّ وَ هُوَ مُطیعٌ لَهمُ»

”Det är som om jag [ser] Qaims (fvmh) följeslagare, vilka har fått kontroll över öst och väst [i världen], och det finns inte kvar någonting förutom att det är dem lydigt.” (Kamal al-Din, vol. 2, s. 673)


30 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«هُوَ المُفرِّجُ الكُرَبِ عَن شیعَتِه بَعد ضَنكٍ شَدیدٍ وَ بَلاءٍ طَویل»

”Han (Mahdi) är den som kommer ta bort sorg och besvär från sina anhängare efter intensiva svårigheter och olidliga missöden.” (Ilzam al-Nasib, s. 138)


32 – Imam Zayn al-Abidin (fvmh):

«اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم كَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً»

”När vår Qaim reser sig kommer Gud den Allsmäktige att eliminera missöden från våra anhängare, och göra deras hjärtan som järnstycken (sett till styrka och tolerans) och en av deras mäns styrka [som] fyrtio mans styrka.” (Bihar, vol. 52, s. 317)


32 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«فلا یبقی في الأَرضِ خَرابٌ اِلاّ و عُمِّرَ»

”[Under Imamens regeringstid] kommer det inte att finnas kvar någon ruin på jorden förutom att den återuppbyggs.” (Bisharat al-Islam, s. 99)


33 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«لایدَعُ بِدعةً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاّ اَقامها»

”[Imamen] kommer inte att lämna kvar något påfund [och deviation] förutom att han eliminerar det, och [han kommer inte att lämna kvar] någon tradition [och förlorade lagar] förutom att han återupplivar dem.” (Bisharat al-Islam, s. 235)


34 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«المَهدی سَمِحٌ بِالمالِ شدیدٌ عَلی العُمّالِ رحیمٌ بِالمَساكینِ»

”Mahdi är generös med egendomar, strikt gentemot tjänstemän och anställda och barmhärtig mot de fattiga och svaga.” (al-Malahim wa al-Fitan, s. 137)


35 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«دارُمُلكِهِ الكوفةُ و مَجلِسُ حُكمِهِ جامِعُها وَ بیتُ سَكَنِهِ و بَیتُ مالِهِ مسجدُ السَّهلةِ»

”[Imamens] regeringssäte kommer att vara Kufa, sammankomsten för hans domslut kommer att vara dess stormoské, och hans bostadsort och statskassa kommer att vara Sahla-moskén.” (Bihar, vol. 53, s. 11)


36 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«اذا قامَ قائمُ آلِ محمدٍ (علیهم‌السلام) بَنی في‌ظَهرِ الكوفَةِ مَسجداً لَهُ اَلفُ بابٍ وَ اتَّصلَت بیوتُ الكوفَةِ بِنهرِ كَربلاء»

”När Muhammeds familjs (fvmd) Qaim reser sig kommer han att bygga en moské bakom Kufa (i nobla Najaf) som har tusen dörrar, och vid den tiden kommer Kufas hus anslutas till Karbalas flod (Eufrat).” (Bihar, vol. 52, s. 337)


37 – Imam Jafar Sadiq (fvmh):

«اذا فَتَحَ جَیشُهُ بلادَ الرّوم یسلِمُ الرومُ علی یدِه فَیبنی لَهُم مَسجداً»

”När [Imamens] armé intar Roms (västs) städer kommer Rom att underkasta sig [islam] genom honom, och [Imamen] kommer då att bygga en moské för dem.” (Bisharat al-Islam, s. 251)


38 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«هوَ وَ اللهِ المُضطَرُّ في‌كتابِ اللهِ وَ هُوَ قَولُ اللهِ «أَمَّن یجیبُ المُضطَرَّ اذا دعاهُ وَ یكَشِفُ السُّوءَ وَ یجعَلُكُمْ خُلفاءَ الأَرض»

”[Jag svär] vid Gud att han (Mahdi) är den [sanne] bedrövade i Guds Bok. Gud säger: ”Eller Vem är Den som besvarar den bedrövade, när han kallar på Honom, och avlägsnar det onda och kommer göra er till efterträdare på jorden?…”[2]” (Bihar, vol. 52, s. 341)


39 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ كلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِكَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ كانَ في ‌جِوار رسولِ الله صلی‌الله علیه و آله و سلم»

”Den som reciterar alla musabbihat (de fem kapitlen Hadid, Hashr, Saff, Jumu’a och Taghabun) innan den somnar kommer inte att dö förrän den träffar Qaim (Guds välsignelser vare med honom), och om den dör kommer den att vara nära Guds Sändebud (Gvhf).” (Tafsir al-Safi, vol. 5, s. 141)


40 – Imam Muhammad Baqir (fvmh):

«فَیاطوبی لِمَن أَدْرَكَهُ وَ كانَ مِن أنصارِهِ، وَ الوَیلُ كُلُّ الوَیلُ لِمَن خالَفَهُ وَ خالَفَ أَمرَهُ وَ كانَ مِن اعدائِه»

”Lycklig vare den som träffar [Imamen] och tillhör hans hjälpare, och ve – verkligen ve – den som motsätter sig honom, inte lyder hans bud och tillhör hans fiender.” (Bihar, vol. 52, s. 348)


[1] Imam Ali Islamic Centers översättning av en del av koranvers 11:86.

[2] Imam Ali Islamic Centers översättning av en del av koranvers 27:62.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *